Lokalplanproces
En bæredygtig tilgang til lokalplanlægning
Indhold
Syddjurs Kommune arbejder med lokalplanlægning ud fra en bæredygtig tilgang. Ifølge planloven skal planlægningen beskytte natur og miljø, så samfundet udvikler sig på et bæredygtigt grundlag – med respekt for både menneskers livsvilkår og dyre- og planteliv.
Det betyder, at byudvikling skal ske ud fra en helhedsvurdering, der tager hensyn til både planlægning og samfundsøkonomi. Samtidig skal vi bl.a.:
- Skabe og bevare værdifulde bymiljøer og landskaber
- Beskytte de åbne kyster som natur- og landskabsressource
- Forebygge forurening af luft, vand og jord samt støjgener
- Sikre, at offentligheden inddrages mest muligt i planlægningen
Ny udvikling tager afsæt i Vision- og udviklingsstrategien
Syddjurs Kommunes Vision- og udviklingsstrategi danner grundlag for al planlægning. Strategien beskriver den ønskede udvikling under fem temaer:
- Erhvervsliv og arbejdsmarked i udvikling
- Liv i naturen
- Bæredygtig bosætning
- Kultur, fællesskaber og velfærd for alle
- Lokaldemokrati og inddragelse
Strategien er relevant for alle, der ønsker at udvikle nye byområder i Syddjurs Kommune.
Planlægningsprocessen i Syddjurs Kommune
Planlægningsprocessen for udarbejdelse af lokalplaner i Syddjurs Kommune er designet med fokus på at skabe en smidig og tydelig proces, der sikrer inddragelse af alle relevante parter så tidligt som muligt. På den måde skabes der klarhed over, hvad grundejere, udviklere og borgere kan forvente af Syddjurs Kommune, og hvilke forventninger Syddjurs Kommune har til grundejere og udviklere.
Herunder kan du få indblik i en lokalplanproces trin for trin:
Du kan downloade den samlede proces for lokalplanlægning som pdf her: Proces for lokalplanlægning

Planlægningsprocessen er inddelt i fire faser. Nedenfor kan du læse en uddybende tekst om hver fase.

Her vurderes det om en lokalplan er nødvendig og samfundsmæssig berettiget. Når administrationen modtager et lokalplanønske, vurderes det indledende om dette kan håndteres som en byggesag, samt om ønsket er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Der afholdes derefter typisk et indledende møde med udvikler, med det formål at få belyst de iboende udfordringer og potentialer der knytter sig til stedet for projektområdet. Derudover undersøges kommuneplanens retningslinjer og lokalplanønskets samspil med demografi, efterspørgsel, forudsætninger og kommunaløkonomi. Dette sker bl.a. igennem Syddjurs Kommunes arealbarometer.
På baggrund af denne indledende dialog træffes beslutning om, hvorvidt det politisk ønskes, at arbejde videre med lokalplanønsket, og hvordan ønsket skal prioriteres.
Det forventes, at udvikler har ideer til projektet formål og anvendelse, men ikke at der er færdige tegningsmateriale eller udarbejdet diverse rapporten til denne første dialog. Syddjurs Kommune ønsker en tidlig dialog om lokalplanønsker, hvor projektets ønskede form og omfang endnu ikke er fast defineret.

Fase 2 begynder, når lokalplanønsket er blevet prioriteret af Erhvervs- og planudvalget, og projektet har fået tildelt en projektleder i administrationen.
Formålet med denne fase er at skabe det bedst mulige grundlag for at igangsætte en ny lokalplan. Fokus ligger på at få overblik over alle relevante udfordringer og muligheder i det konkrete projektområde. Der indhentes og deles nødvendig viden mellem udvikler og administrationen på tværs af nødvendige fagområder. Det skal sikre en mere effektiv og mindre kompleks proces, når lokalplanen senere skal udarbejdes.
Procesværktøjet Den gode start er centralt i denne fase. Det bruges til at kvalificere projektet og tilpasse det i en mere bæredygtig retning. Fasen afsluttes med tre dokumenter, som danner grundlag for den politiske igangsætning:
- Projektnotat (udarbejdes af udvikler)
- Bæredygtighedsscreening (udarbejdes i samarbejde)
- Startredegørelse (udarbejdes af administrationen)
Du kan læse mere om ”Den gode start” herunder:
1. Bæredygtighedsscreeningen
Udviklers og administrationens ansvar
Bæredygtighedsscreeningen vurderer projektets bæredygtighed ud fra 13 spørgsmål fordelt på fire temaer. Formålet er at fremme bæredygtighed i bred forstand.
Det er vigtigt, at udvikler forholder sig til spørgsmålene tidligt i projektfasen, mens der stadig er mulighed for at justere og kvalificere projektet. På den måde kan bæredygtigheden styrkes allerede fra start.
2. Startredegørelsen
Administrationens ansvar
Startredegørelsen beskriver de planmæssige forhold, der har betydning for projektet. Den belyser både områdets kvaliteter og potentialer samt eventuelle bindinger og udfordringer – fx miljøhensyn, naturbeskyttelse, vandhåndtering og trafikforhold.
Dokumentet udarbejdes af administrationen, men det kan være nødvendigt, at udvikler bidrager med konkrete undersøgelser eller data.
3. Projektnotat
Udviklers ansvar
Projektnotatet er udviklers egen beskrivelse af projektet og dets sammenhæng med lokalplanområdet. Notatet redigeres ikke af administrationen og fungerer som udviklers direkte kommunikation til det ansvarlige politiske udvalg, Erhvervs- og planudvalget.
Derudover forventes det, at udvikler får udarbejdet nødvendige illustrationer, udkast til vandhåndteringsplaner, støjrapporter, servitutredegørelser og andre relevante dokumenter, der sikrer, at planlægningen kan gennemføres.
Hvis projektet kræver et kommuneplantillæg, vil der i denne fase blive afholdt en forudgående offentlig høring – hvis det vurderes nødvendigt.
Når der er enighed om projektets udformning, afsluttes fase 2 med politisk igangsætning i Erhvervs- og planudvalget. Her præsenteres udvalget for de tre dokumenter samt en foreløbig vurdering af, om projektet forventes at kræve en miljøvurdering.

I fase 3 udarbejdes selve planforslagene og der sker en endelige afgørelse for, hvorvidt der skal laves en miljøvurdering.
Udvikler kan blive pålagt at udarbejde planforslaget selv eller at benytte en af Syddjurs Kommunes udvalgte rådgivere. Det er også udviklers ansvar at få udarbejdet de sidste nødvendige rapporter og undersøgelser, som skal indgå i planmaterialet.
Fasen afsluttes med politisk vedtagelse af planforslagene i Byrådet samt en afgørelse om miljøvurdering. Derefter følger:
- En klagefrist på 4 uger for miljøvurderingen
- En offentlig høring af planforslaget, typisk i 4 eller 8 uger
- Et borgermøde i høringsperioden
Naboer til projektområdet får tilsendt planforslaget via Digital Post, og planen offentliggøres både på kommunens hjemmeside og i lokalavisen.

I den sidste fase udarbejdes den endelige lokalplan og eventuelt kommuneplantillæg. Alle indkomne høringssvar behandles, og planerne tilpasses, hvis det er nødvendigt. Hvis der sker væsentlige ændringer, kan det medføre en ny offentlig høring.
Når Byrådet har vedtaget planerne endelig, offentliggøres den med en klagefrist på 4 uger.
Udvikler forventes at bidrage med input til behandlingen af høringssvar og til eventuelle rettelser i planforslaget.
Mange udviklingsønsker kræver stort bidrag fra udviklere
Syddjurs Kommune er privilegeret fordi der over årene har været mange ønsker til ny byudvikling. Men det betyder også, at der er en lang liste af ønsker til nye lokalplaner.
Det er Erhvervs- og planudvalget, der prioriterer hvilke projekter, der skal igangsættes. Det sker typisk i marts, juni, september og december.
På grund af det store pres på planarbejdet og de efterfølgende anlægsudgifter, forventes det, at udviklere bidrager mest muligt til processen.
Læs mere om mulighederne for private udvikler til at understøtte planlægningen i styrelsens vejledning fra 2014: