Gå til hovedindhold

Familieområdet - forebyggende tilbud

Forebyggende tilbud på familieområdet

Indhold

    Ydelseskatalog

    I ydelseskataloget kan du under hvert enkelt afsnit læse mere om, hvad det enkelte tilbud indeholder, og hvem, der er i målgruppen for tilbuddet. Du kan også læse om omfanget af den støtte og vejledning, du/I som familie kan få. Det er også væsentligt at påpege, at uanset fastsættelsen af lokale serviceniveaubeskrivelser vil der altid i den konkrete sag blive foretaget en konkret og individuel vurdering af, om den påtænkte indsats konkret afhjælper behovet hos dig/jer. På samme måde vil valget af metode i det enkelte tilbud blive valgt ud fra behovet hos dig/jeg. For det meste vil en familie modtage ét af Side 2 af 18 tilbuddene, men der kan være situationer, hvor der er brug for at sætte flere indsatser i gang for bedst muligt at støtte netop dig/jeg.

    Ydelseskataloget er delt op i tre dele:

    Afsnit 1: Tidlig forebyggelse - uden visitation (se ordforklaring)
    Afsnit 2: Tidlig forebyggelse - med visitation
    Afsnit 3: Forebyggende familierettede tilbud, når der er særligt behov for hjælp og støtte
    Afsnit 4: Tilbud særligt målrettet børn og unge med nedsat funktionsevne (se ordforklaring) samt deres familier

    I afsnit 1 og 2 kan du læse om Syddjurs Kommunes tidlige forebyggende tilbud. Det er tilbud, som sætter ind overfor udfordringer, inden de udvikler sig, og der bliver behov for mere omfattende støtte. Det er afgrænsede udfordringer, hvor korte forløb med råd og vejledning og eventuelt behandling er tilstrækkelig for at opnå målet. Tilbuddene er et supplement til de tilbud, der ellers er mulighed for gennem eksempelvis Sundhedsplejen, i skoler og dagtilbud samt i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).

    I afsnit 3 kan du læse om de tilbud, der henvender sig til familier med børn og unge, hvor der er behov for en større indsats. Fælles for tilbuddene i afsnit 3 er, at de tilbydes, hvis rådgiveren i Familierådgivningscentret har vurderet, at barnet eller den unge har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte med afsæt i barnets lov.

    I afsnit 4 kan du læse om de tilbud, der specifikt henvender sig til forældre, børn og unge i familier, hvor der er børn/unge med nedsat funktionsevne (se ordforklaring). Disse tilbud supplerer tilbuddene beskrevet i de øvrige afsnit, som også kan være relevante for jer som familie.

     

    Ydelseskataloget tager afsæt i barnets lov lovbekendtgørelse nr. 282 17. marts 2025, som ændret ved lov nr. 408 af 29. april 2025.


    Indsatserne skal ses i sammenhæng med kommunens politikker, herunder særligt Familie-, børne- og læringspolitikken 2023-2026. Politikken sætter målsætninger og dermed den faglige retning for udviklingen gennem seks fokusområder. Her kan du blandt andet læse mere om, hvordan vi i Syddjurs Kommune har et særligt fokus på borgerdialog. Vi samarbejder med dig og din familie og inddrager jeres netværk, øvrige fagpersoner, og relevante aktører i civilsamfundet (se ordforklaring) for i fællesskab at finde de bedste løsninger på jeres udfordringer. Det skal bidrage til at sikre størst mulig trivsel, læring og udvikling for dig og danne grobund for de bedste rammer for et godt børne-, unge- og voksenliv på sigt.

    Særligt om inddragelse af dig som barn og ung

    Det er rigtigt vigtigt for os at kende dine meninger og håb, ønsker og drømme for dit liv for at kunne hjælpe dig bedst muligt. Du bliver som barn og ung derfor inddraget løbende, når der træffes beslutninger eller afgørelser om din situation og ved opfølgninger herpå. Det vil være din rådgiver i Familierådgivningscenteret som i første omgang taler med dig for at afklare om du har brug for hjælp fra Syddjurs Kommune.

    De fleste familier, børn og unge klarer sig godt, trives og udvikler sig. Dog kan alle familier opleve perioder eller hændelser, der vælter hverdagen. Derfor er der i Syddjurs Kommune medarbejdere, der kan træde til og give støtte og vejledning til familier, børn og unge, der i en kortere eller længere periode eller kontinuerligt har brug for støtte til at komme på fode igen.

    I Syddjurs Kommune er der forskellige måder, vi kan hjælpe dig som barn eller ung og din familie ud fra en konkret og individuel vurdering af jeres situation. Et styrende princip for Syddjurs Kommune er at yde støtte tidligt og helhedsorienteret (se ordforklaring), så de udfordringer I har så vidt muligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø. Vi har en række tilbud til jer som familie, som vi kan sætte i gang, hvis du eller din familie har brug for mindre omfattende støtte. Det kalder vi en forebyggende indsats. Alle undtagen ét tilbud (Åben anonym rådgivning) forudsætter, at du først har henvendt dig til Familierådgivningscentret, som hjælper med at beskrive de udfordringer, du/I oplever, og med at skabe overblik over hvor, familieområdet kan træde til med hjælp, vejledning og støtte. Det kan være gennem en screening, en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse, at vi undersøger jeres behov. Du/I kan læse mere herom i ordforklaringen bagerst i ydelseskataloget.

    Hvis du har brug for Åben Anonym råd og vejledning om dine udfordringer som ung eller i familien, kan du kontakte Åben anonym rådgivning, som er beskrevet i afsnit 1. Telefonnummeret er 20318553. Telefonen er åben tirsdage og torsdage kl. 9:00-10:30. Du kan også kontakte Åben anonym rådgivning via kontaktside på Syddjurs Kommunes hjemmeside, hvor det er muligt via en formular at skrive en henvendelse til kommunen anonymt.

    Hvis du/dit barn ikke i forvejen er i kontakt med Familierådgivningscenteret, kan du kontakte Familierådgivningscentret i telefontiden mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.30-9.30 på telefon 87535102. Du kan også skrive til Familierådgivningscentret via Digital Post. Du kan i din henvendelse skrive, hvornår og hvordan du gerne vil kontaktes. Du kan læse mere herom ved at trykke på dette link www.syddjurs.dk/kontakt

    Hvis du har brug for at tale med Familierådgivningscenteret og din henvendelse ikke kan vente til næste telefontid, kan du i kommunens åbningstid kontakte Syddjurs Kommunes Callcenter på telefon 87535000.

    Hvis du/dit barn i forvejen er i kontakt med en socialrådgiver fra Familierådgivningscenteret kan du kontakte din rådgiver i Familierådgivningscentrets telefontid kl. 8.30 - 9.30 hver dag (undtagen onsdag). Du kan også kontakte din rådgiver pr. mail eller Familierådgivningscentret via Digital Post. Du kan i din henvendelse skrive, hvornår og hvordan du gerne vil kontaktes. Du kan læse mere om kontakt via Digital Post ved at trykke på dette link www.syddjurs.dk/kontakt

    Hvis du har brug for at tale med Familierådgivningscenteret og din henvendelse ikke kan vente til næste telefontid, kan du i kommunens åbningstid kontakte Syddjurs Kommunes Callcenter på telefon 87535000.

    Har du brug for akut hjælp uden for kommunens åbningstid kan du orientere dig/se vejledning på følgende hjemmeside: Klik her for at finde oplysning om akut hjælp

    Åben anonym rådgivning

    Formål 
    Åben anonym rådgivning har til formål at være med til at afhjælpe og rådgive om konkrete problemstillinger i din eller din families hverdag, samt guide dig/jer videre til, hvor du/I kan få mere hjælp og støtte, hvis der er behov for det.

    Målgruppe 
    Åben anonym rådgivning er telefonisk og tiltænkt dig, der er barn eller ung op til 18 år og bosiddende i Syddjurs Kommune, samt kommende og nuværende forældre eller andre, der sørger for børn under 18 år bosiddende i Syddjurs Kommune (f.eks. bonusforældre). Tilbuddet er anonymt. Vi deler som udgangspunkt ikke dine oplysninger med andre uden du ønsker det. Bemærk dog, at vi som fagpersoner har en særlig underretningspligt som følge af lovgivningen, der betyder at vi skal lave en underretning til Familierådgivningscenteret, hvis vi får viden om, at der er et barn eller en ung, der har brug for støtte.

    Indhold 
    Vi kan hjælpe, hvis du har det svært og har brug for at snakke om og få hjælp til at få det bedre. Vi kan rådgive og vejlede dig og din familie inden problemer og udfordringer udvikler sig, og der bliver brug for mere omfattende støtte. Vi kan også hjælpe dig/jer videre, hvis der er behov for yderligere støtte og vejledning, som ikke kan gives i Åben anonym rådgivning. Det kan både være til tilbud i civilsamfundet (se ordforklaring) som eksempelvis patientforeninger (f.eks. autismeforeningen, ADHD-foreningen), sorggrupper og lignende, men det kan også være til andre tilbud i kommunen.

    For dig, der er barn eller ung, kan eksempler på udfordringer, vi kan hjælpe dig med, være, at du:

    • føler dig ensom
    • har det svært i skolen eller fritiden
    • har svært ved at snakke med dine forældre om ting, der er svære for dig
    • er ked af det og har brug for at snakke med en voksen om det.

    For dig, der er forælder, kommende forældre eller sørger for barnet, kan eksempler på udfordringer, vi kan hjælpe dig med, være, at:

    • jeres hverdag i familien er svær og måske konfliktfyldt
    • I er uenige om opdragelse
    • I skal skilles og oplever, at det er svært for jeres barn/børn Side 7 af 18
    • dit barn er ensomt, ked af det eller har det så vanskeligt, at du/I har svært ved at hjælpe dit barn
    • dit barn har det svært i skolen eller fritiden.

    Du kan forvente at få tilbudt 1-3 samtaler via telefon eller med mulighed for at mødes fysisk i tilbuddets lokaler.

    Kontakt os 
    Åben anonym rådgivning har telefonnummer 20318553. Du kan finde oplysninger om vores aktuelle åbningstider på hjemmesiden. Du kan også kontakte Åben anonym rådgivning via kontaktside på Syddjurs Kommunes hjemmeside, hvor det er muligt via en formular at skrive en henvendelse til kommunen anonymt.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i §§ 28 og 29.

    Konsulent bistand

    Formål
    Formålet med konsulentbistand er at afhjælpe og være med til at løse enkeltstående og afgrænsede problemstillinger omkring dig eller din familie, som ikke har udviklet sig i en sådan grad, at der skal mere omfattende støtte til.

    Målgruppe
    Konsulentbistand kan tilbydes til dine forældre, når rådgiveren i Familierådgivningscentret har vurderet, at du har behov for særlig støtte og samtidig vurderet, at et afgrænset forebyggende forløb i form af konsulentbistand enten alene eller i kombination med andre tilbud er tilstrækkelig til at afhjælpe de problemer, som du oplever.

    Eksempler på udfordringer, vi kan hjælpe med, er, hvis dine forældre oplever:

    • at der er problemer i din familie, som dine forældre har svært ved at løse selv
    • at dine forældre er usikre på, hvordan de tackler opgaven som forældre
    • at det er svært for dine forældre at hjælpe dig med at komme i skole og/eller at være der en hel dag.

    Andre eksempler kan være, at du som barn eller ung:

    • udviser symptomer på angst, depression, lavt selvværd eller andre psykiske belastninger
    • har udfordringer i forhold til din adfærd med andre. Det kan blandt andet være, at du trækker dig fra kontakten med andre og dermed eksempelvis ikke kommer i Side 8 af 18 skole. Det kan også være, at du oplever vredesudbrud, er truende over for andre eller kommer til at være voldsom overfor andre
    • har sociale vanskeligheder.

    Indhold 
    Du/I kan forvente et forløb for dine forældre og dig som barn eller ung med en familiebehandler. Fokus i indsatsen vil være på de udfordringer, som du som barn eller ung har og, hvordan du/I som forældre kan hjælpe. I nogle tilfælde indgår du som barn eller ung i samtalerne, andre gange vil dine perspektiver bliver inddraget på anden vis f.eks. gennem møder mellem dig og familiebehandleren.

    Det vil typisk være en vekslen mellem samtaler med familiebehandleren om, hvordan I kan skabe gode forandringer som familie, og perioder, hvor dine forældre øver sig derhjemme på noget af det, dine forældre har talt med familiebehandleren om.

    De tidligt forebyggende indsatser er kendetegnet ved, at den specifikke problemstilling, der skal arbejdes med, er konkret og afgrænset. Derfor kan du som udgangspunkt forvente, at du/I i løbet af 6 måneder og efter op til 7-10 samtaler med familiebehandleren har fået redskaber til at håndtere og arbejde videre med problemstillingerne selv. Det vil dog altid afhænge af en konkret og individuel vurdering af dine/jeres behov.

    Tilbuddene foregår som udgangspunkt på tilbuddets adresse, hvor dine forældre skal møde op. I særlige tilfælde og ud fra en konkret og individuel vurdering kan der også være mulighed for, at der kan gives vejledning og støtte gennem virtuel kontakt.

    Derudover kan der i særlige tilfælde, være mulighed for, at du som barn eller ung bliver tilknyttet din egen voksne kontaktperson. Du kan læse mere herom i afsnit 3.3.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 30 nr. 1.

    Pædagogisk støtte og praktisk hjælp i hjemmet

    Formål 
    Formålet med tilbuddet er at understøtte, vejlede og træne dine forældre til selv at kunne varetage pædagogiske og praktiske opgaver i hjemmet, så I som familie får en struktur på jeres hverdag, der giver dig som barn eller ung tryghed. I særlige tilfælde kan der kompenseres for enkelte opgaver, dine forældre ikke selv kan varetage, så du kan blive boende hjemme.

    Målgruppe 
    Tilbuddet er målrettet dine forældre og jer som familie, hvor rådgiveren i Familierådgivningscenteret har vurderet, at du som barn eller ung har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte.
    Pædagogisk støtte og praktisk hjælp i hjemmet er for dine forældre, hvis de har brug for hjælp til at skabe en god og tryg hverdag for dig, fordi det eksempelvis er svært at skabe gode rutiner og vaner.

    Indhold 
    Støtten tilrettelægges i samarbejde med jer som familie ud fra en konkret og individuel vurdering. Det kan eksempelvis være med udgangspunkt i de mål, som er beskrevet i din plan (barnets plan eller ungeplan – se mere i ordforklaring), hvis du har en.

    Støtten kan blandt andet bestå af:

    • støtte til at planlægge og skabe struktur på jeres hverdag ved f.eks. at skabe faste rutiner som at stå op og gå i seng på samme tid, planlægge måltider og have faste tidspunkter for arbejde og fritid, da dette kan medvirke til at skabe en følelse af stabilitet og forudsigelighed.
    • støtte til at planlægge og tilrettelægge dagligdags gøremål som eksempelvis rengøring, indkøb, madlavning eller lektiehjælp
    • guide dine forældre til at give dig omsorg
    • vejlede og hjælpe dine forældre med at implementere støttesystemer som piktogrammer og ugeplaner for at skabe trivsel og udvikling for dig.

    Du/I kan forvente et forløb, som er tilpasset efter omfanget og kompleksiteten af de udfordringer du/I har, og som er beskrevet af rådgiveren i Familierådgivningscenteret.

    Pædagogisk støtte og praktisk hjælp kan ud fra en konkret og individuel vurdering som udgangspunkt tilbydes i følgende omgang:

    • 1 samtale hver anden uge 
    • 1 samtale om ugen
    • 2-3 samtaler om ugen
    • 4+ samtaler om ugen

    Derudover vil der også være nogle familier, hvor der ud fra en konkret og individuel vurdering, vil være brug for en længerevarende indsats for at kompensere familien for dens udfordringer. Det handler ikke nødvendigvis om hyppigheden af indsatsen, men om, at der kontinuerligt er brug for støtte til at fastholde mestringsevne (se ordforklaring) og trivsel i familien.

    Indsatsen foregår som udgangspunkt hjemme ved jer.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 32 stk. 1, nr. 2.

     

    Familiebehandling

    Formål
    Familiebehandling er en fællesbetegnelse for forløb, som skal afhjælpe udfordringer i familien eller hos dig som barn eller ung. Formålet med forløbet er at behandle og afhjælpe de problemstillinger, der er i dit liv eller din families liv, som er bekymrende i forhold til din trivsel og udvikling.

    Målgruppe
    Tilbuddet er målrettet dine forældre og jer som familie, hvor du har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte.

    Indhold
    Du/I kan forvente et forløb for dine forældre og dig som barn eller ung med en familiebehandler. Forløbet tilrettelægges ud fra af de udfordringer, som du/I oplever som familie, og det som er aftalt med din rådgiver i Familierådgivningscenteret. Det kan f.eks. være I har lavet nogle mål for din/jeres indsats, som kan være beskrevet i din plan (barnets plan /ungeplan). I nogle tilfælde indgår du som barn eller ung i samtalerne, andre gange vil dine perspektiver bliver inddraget på anden vis f.eks. gennem møder mellem dig og familiebehandleren.

    Det vil typisk være en vekslen mellem samtaler med familiebehandleren om, hvordan I kan skabe gode forandringer som familie, og perioder, hvor dine forældre øver sig derhjemme på noget af det, dine forældre har talt med familiebehandleren om.

    Du/I kan forvente et forløb, som er tilpasset efter omfanget og kompleksiteten af de udfordringer du/I har, og som er beskrevet af rådgiveren i Familierådgivningscenteret.

    Familiebehandling kan ud fra en konkret og individuel vurdering som udgangspunkt tilbydes i følgende omfang:

    • 1 samtale hver anden uge
    • 1 samtale om ugen
    • 2-3 samtaler om ugen
    • 4+ samtaler om ugen

    Derudover vil der også være nogle familier, hvor der ud fra en konkret og individuel vurdering, vil være brug for en længerevarende indsats for at kompensere familien for dens udfordringer. Det handler ikke nødvendigvis om hyppigheden af indsatsen, men om, at der kontinuerligt er brug for støtte til at fastholde mestringsevne og trivsel i familien.

    Familiebehandleren aftaler sammen med jer, hvornår I skal mødes, så det passer ind med jeres liv. Samtalerne foregår som udgangspunkt i tilbuddets lokaler, hjemme ved jer eller f.eks. ved skole eller dagtilbud. Der kan også i særlige tilfælde efter en konkret og individuel vurdering være mulighed for at samtalerne kan foregå virtuelt.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 32 stk. 1 nr. 5.

     

    Kontaktperson for unge

    Formål
    En kontaktperson kan hjælpe dig, som er ung, med bedre at forstå det, du oplever, og er svært eksempelvis i forhold til dine forældre, dig selv eller dine venner. Formålet med en kontaktperson er, at du støttes i, at du og din familie kan leve sammen på en god og tryg måde for dig. Formålet kan også være, at du støttes i at kunne klare konkrete situationer på egen hånd, gøre brug af eksisterende relationer i dit netværk til at støtte dig i konkrete situationer, når indsatsen ophører, eller at du sammen med kontaktpersonen finder en hensigtsmæssig måde at leve med det, der er svært.

    Målgruppe
    Tilbuddet er målrettet dig, der er mellem 12 og 18 år og din familie, hvor rådgiveren har vurderet, at der er udfordringer, der betyder, at du har behov for særlig støtte.

    En kontaktperson kan være hjælpsom for dig, som har:

    • særlig behov for støtte og redskaber til at opnå bedre trivsel
    • brug for voksenkontakt ud over dine forældre. 

    I forbindelse med, at du får en kontaktperson, kan det være, at din rådgiver sammen med dig og dine forældre vurderer, at der skal laves en plan for dit forløb med din kontaktperson (barnets plan eller ungeplan).

    Indhold
    En kontaktperson er en voksen, som mødes med dig og/eller din familie. Kontaktpersonen hjælper dig med afsæt i dine konkrete udfordringer. Kontaktpersonens opgaver kan være støtte til at:

    • få gode morgenrutiner, hvor du står op, får morgenmad, får tøj på og er klar til at komme i gang med din dag
    • skabe struktur på din hverdag, så du har en stabil hverdag, hvor du ved, hvad der skal ske
    • tackle konflikter i hjemmet og problemer med kammerater og andre i dit netværk.
    • komme ud af uhensigtsmæssige relationer og miljøer
    • have god og stabil kontakt med dine forældre eller andre pårørende
    • gøre brug af andre relationer i dit liv.

    Du/I kan forvente et forløb, som er tilpasset efter omfanget og kompleksiteten af de udfordringer du / I har, og som er beskrevet af rådgiveren i Familierådgivningscenteret. Kontaktpersonforløbet kan ud fra en konkret og individuel vurdering som udgangspunkt tilbydes i følgende omfang:

    • 1 samtale hver anden uge
    • 1 samtale om ugen
    • 2-3 samtaler om ugen
    • 4+ samtaler om ugen

    Derudover vil der også være nogle unge, hvor der ud fra en konkret og individuel vurdering vil være brug for en længerevarende indsats for at kompensere den unge. Det handler ikke nødvendigvis om hyppigheden af indsatsen, men om, at der kontinuerligt er brug for støtte til at fastholde mestringsevne og trivsel ved den unge.

    Kontaktpersonen aftaler sammen med dig/jer, hvornår I skal mødes, så det passer med dig. Kontaktpersonen mødes enten med dig/jer i jeres hjem, ved tilbuddet eller et andet sted, som er relevant for dig i forhold til den opgave, der skal løses sammen med kontaktpersonen. I særlige tilfælde og ud fra en konkret og individuel vurdering kan der også være mulighed for, at der kan gives vejledning og støtte gennem virtuel kontakt.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 32 stk. 1 nr. 3.

     

    Støtteophold uden for hjemmet

    Formål
    Formålet med støtteopholdet er at give dig som barn eller ung mulighed for at komme hjemmefra i en kortere periode, når du har brug for det. Støtteopholdet kan blandt andet bidrage til at sikre din udvikling og trivsel samt medvirke til at opbygge dine sociale kompetencer.

    Målgruppe
    Et støtteophold tilbydes dig og din familie, når Familierådgivningscentret vurderer, at du som barn eller ung har et særligt behov for støtte, og støttebehovet skal tilgodeses gennem støtteophold.

    Hvis der derimod er brug for at aflaste jer som familie som følge af barnets funktionsnedsættelse er der andre muligheder i form af aflastning og afløsning, som du/I kan læse mere om i afsnit 4.3.

    Indhold
    Et støtteophold betyder, at du som barn eller ung i kortere eller længere tid er på et ophold uden for dit hjem. Det kan være ved en godkendt plejefamilie eller et børn- og ungehjem. Støtteopholdet tilrettelægges så det passer med dine og din families behov. Det kan både være i hverdage og weekender. Den nærmere tilrettelæggelse af dit støtteophold vil ske i et samarbejde mellem dig og din familie og det tilbud, som du bevilges af Familierådgivningscenteret.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 32 stk. 1 nr. 7.

    Familievejlederordning

    Formål
    Familievejlederordningen skal være med til at sikre, at dine forældre i den indledende fase efter du har fået konstateret en funktionsnedsættelse, får et tilbud om råd og vejledning i forhold til jeres nye situation. Vejledningen skal medvirke til at styrke dine forældres kendskab til rettigheder og forskellige hjælpemuligheder på tværs af sektorer. Derudover skal vejledningen også indeholde oplysninger om relevante vidensmiljøer og handicaporganisationer på området.

    Målgruppe
    Familievejlederordningen er et tilbud til dine forældre, hvis du er under 18 år og netop er diagnosticeret med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

    Indhold
    Familievejlederordningen betyder, at dine forældre får vejledning af en familievejleder om jeres rettigheder og hjælpemuligheder på tværs af forskellige sektorer, f.eks. hvilke tilbud der er i regionen og i kommunen. De får også vejledning om relevante vidensmiljøer og handicaporganisationer på området, som kan være relevante i forhold til dine særlige behov. Det kan eksempelvis være organisationer som Autismeforeningen eller Sjældne Diagnoser.

    Familievejledningen skal ske inden for de tre første måneder efter, kommunen er bekendt med, at du har en funktionsnedsættelse. Der kan efter konkret vurdering af jeres situation tilbydes flere rådgivnings- og vejledningssamtaler ud over den første samtale, hvis det vurderes nødvendigt for jer som familie.

    Familievejlederen aftaler sammen med jer, hvornår I skal mødes, så det passer ind med jer, og I mødes som udgangspunkt i jeres hjem.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 81 stk. 4.

     

    Gruppeforløb for familier med et barn med nedsat funktionsevne

    Formål
    Formålet med gruppeforløbet er at behandle og afhjælpe de problemstillinger, der er i dit eller din families liv, som er bekymrende i forhold til din trivsel og udvikling, og som relaterer sig til, at du som barn eller ung har nedsat funktionsevne.

    Målgruppe
    Tilbuddet er målrettet jer som familie, hvor der er et barn eller en ung med en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det kan eksempelvis være, at du har en diagnose som ADHD, autismespektrumforstyrrelse, udviklingsforstyrrelse eller et fysisk handicap.

    Som udgangspunkt er gruppeforløbet for forældre målrettet jer, der ikke i forvejen har modtaget et tilsvarende tilbud i den regionale behandlingspsykiatri. Det vil dog bero på en konkret og individuel vurdering af jeres situation og aktuelle støttebehov.

    Indhold
    Et gruppeforløb indebærer, at dine forældre mødes sammen med en familiebehandler og andre forældre med et barn eller en ung med nedsat funktionsevne.

    På gruppeforløbet vil der være rådgivning og vejledning om den særlige forældreopgave man har som forældre til et barn eller ung med nedsat funktionsevne. Det kan blandt andet være konkrete redskaber, der kan bruges til at skabe forudsigelighed og struktur, konflikthåndtering, hvordan man støtter barnets sociale udvikling og interaktion med andre.

    Derudover vil der også være mulighed for at være sammen med andre forældre, der har erfaringer med nogle af de samme udfordringer, som du/I selv oplever. Det betyder, at I som forældre kan dele jeres erfaringer med, hvad der kan hjælpe i en svær situation og derved hjælpe og støtte hinanden. Vi forsøger at skabe et trygt rum, hvor I kan udvikle jer sammen.

    Det vil typisk være en vekslen mellem mødegange med gruppen og familiebehandleren om, hvordan du/I kan skabe gode forandringer som familie og perioder, hvor du/I øver jer derhjemme på noget af det, I har talt med familiebehandleren om.

    Som en del af gruppeforløbet vil der også være mulighed for at søskende kan indgå i en gruppe med andre søskende 1-3 gange. Her sættes fokus på de udfordringer, du som søskende kan opleve i relation til, at din bror eller søster har en nedsat fysisk eller psykiske funktionsevne. Der vil også være mulighed for at få vejledning fra en familiebehandler i, hvordan du håndterer de udfordringer, du oplever.

    Gruppeforløbet indeholder seks-otte mødegange og der er mulighed for individuel vejledning/opfølgning med en familiebehandler ved behov.

    Gruppeforløbet foregår på tilbuddets adresse, hvor du/I skal møde op.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 81 stk. 1.

     

    Aflastning og afløsning for forældre til børn med nedsat funktionsevne

    Formål
    Formålet med aflastning og afløsning er at give jer som forældre og søskende til et barn med nedsat funktionsevne afløsning eller aflastning til at få hverdagen til at hænge sammen og forebygge, at I får brug for mere omfattende støtte.

    Målgruppe
    Aflastning og afløsning gives til jer som familie, når behovet alene er opstået på grund af barnets funktionsnedsættelse, og når aflastningen sker af hensyn til den øvrige familie. Det kan eksempelvis være, at der af hensyn til dine søskende er brug for, at dine forældre har alenetid med dem.

    Hvis der derimod er brug for aflastning af hensyn til din trivsel og udvikling som barn eller ung, kan det ske i form af støtteophold, som du/I kan læse mere om i afsnit 3.4 ”Støtteophold uden for hjemmet”.

    Indhold
    Afløsning betyder, at du som barn eller ung bliver passet af en anden voksen i et afgrænset antal timer i jeres hjem. Side 16 af 18 Aflastning betyder, at du som barn eller ung med et særligt behov i kortere eller længere tid er på et ophold uden for dit hjem. Det kan være ved en godkendt plejefamilie (se ordforklaring) eller et børne- og ungehjem (se ordforklaring). Aflastningen tilrettelægges, så det passer med dine og din families behov. Det kan både være i hverdage og weekender. Den nærmere tilrettelæggelse af dit støtteophold vil ske i et samarbejde mellem dig og din familie og det tilbud, som du bevilges af Familierådgivningscenteret.

    Lovgrundlag
    Ydelseskataloget er lavet med udgangspunkt i barnets lov. Dette afsnit tager afsæt i § 90 jf. § 84 stk. 1 i serviceloven.

    Afdækning 
    En afdækning er en undersøgelse af et eller flere afgrænsede forhold med betydning for dit eller din families støttebehov. Syddjurs Kommune kan i den forbindelse for eksempel spørge de fagprofessionelle (se ordforklaring), som kender jer. Det kan være en pædagog, en lærer eller sundhedsplejerske. En afdækning laves for at finde ud af, hvad du eller din familie kan have brug for af støtte.

    Afgørelse
    En afgørelse er, når Syddjurs Kommune beslutter noget, som har betydning for dig og din familie.

    Barnets plan
    Det er en plan, som Syddjurs Kommune laver sammen med dig og din familie, om hvordan vi bedst muligt hjælper dig med forskellige tilbud. Planen indeholder mål for din trivsel og udvikling.

    Børnefaglig undersøgelse
    En børnefaglig undersøgelse er en grundig undersøgelse, hvor Syddjurs Kommune undersøger dine behov, trivsel og udvikling, samt, hvilke indsatser, der eventuelt skal sættes i gang for at hjælpe dig. Den børnefaglige undersøgelse skal afsluttes, senest 4 måneder efter, at kommunen er blevet opmærksom på, at du som barn eller ung kan have brug for særlig støtte.

    Børne- og ungehjem
    Et børne- og ungehjem er et hjem med andre børn og unge, som har brug for et ophold uden for deres hjem, og hvor der er voksne, der kan støtte dig i hverdagen i forhold til dine specifikke behov.

    Civilsamfundet
    Civilsamfundet er en betegnelse for de dele af samfundet, der hverken styres af det offentlige eller økonomiske forhold. Der er tale om et meget bredt begreb, der dækker over både det organiserede foreningsliv i sportsforeninger, patientforeninger og borgerforeninger, men også de uorganiserede gode initiativer, som når man hjælper sin nabo med at gå en tur med hunden.

    Fagprofessionelle
    De fagprofessionelle er personer, som du er i kontakt med gennem din hverdag og som eksempelvis støtter dig. Det kan f.eks. være en pædagog i din SFO, en lærer på din skole eller din læge.

    Funktionsniveau/funktionsnedsættelse
    Funktionsniveau siger noget om din evne til at klare dig med dine fysiske eller psykiske Side 18 af 18 udfordringer, og hvordan det påvirker/begrænser din hverdag. En funktionsnedsættelse betyder dermed, at man i mindre grad end andre har evner til at klare sig selv.

    Helhedsorienteret indsats
    En indsats, som tager udgangspunkt i hele din og din families situation og behov, og som tænker de forskellige tilbud, som I får, sammen.

    Mestringsevne
    Mestringsevne henviser til ens evne til at klare svære og belastende situationer og vilkår i hverdagen.

    Netværk
    Et netværk er personer, som man har en relation til. Det kan blandt andet være ens familie, venner, naboer.

    Plejefamilie
    En plejefamilie er en anden familie, som kan passe godt på dig. Det kan både være en familie, som du kender i forvejen f.eks. i dit netværk, eller en anden familie. Der er forskellige typer plejefamilier alt afhængigt af dine behov.

    Screening
    En screening er en vurdering af om du og din familie har brug for støtte efter barnets lov. En screening sker på baggrund af de oplysninger, som kommunen allerede har om dig og din familie, og formålet er at vurdere, om der er brug for yderligere afklaring af dit og din families støttebehov. Hvis der er tale om en problemstilling, hvor der ikke er brug for yderligere afklaring, kan der i visse tilfælde opstartes støtte med baggrund i en screening.

    Ungeplan
    Det er en plan, som Syddjurs Kommune laver sammen med dig og din familie, om hvordan vi bedst muligt hjælper dig med forskellige tilbud. Planen indeholder mål for din trivsel og udvikling. Planen er målrettet dig som er ung og skal laves i nogle bestemte situationer, f.eks. når du bliver 16 år og har en Barnets plan.

    Visitation
    Visitation betyder vurdering og tildeling og bliver foretaget på baggrund af en faglig vurdering af din aktuelle situation, dit funktionsniveau og dit behov for hjælp.