Kontakt
Mobilitet og Arealdrift
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Registrer jeres grundejerforening, find standardvedtægter og se hvilken rolle vi spiller i forhold til jeres grundejerforening
En grundejerforening er sammenslutning af grundejere i et bestemt område. Grundejerforeningen skal typisk sørge for at vedligeholde grønne områder, eventuelle private fællesveje eller andre fælles faciliteter.
Som grundejere eller udstykker skal I selv tage skridtet til at stifte en grundejerforening, vedtage vedtægter for jeres forening og drive foreningen.
Hvis der fra vores side er krav om oprettelse af en grundejerforeningen, vil det fremgå af lokalplanen, der gælder for jeres område.
Jeres grundejerforenings vedtægter skal være i overensstemmelse med eventuelle lokalplaner og deklarationer, der gælder for området.
Husk, at I skal registrere jeres grundejerforening hos os.
Er I en nystiftet eller en eksisterende grundejerforening, som endnu ikke er registeret hos kommunen, så kan I gøre det her via vores digitale formular.
Vi skal bruge jeres kontaktoplysninger til partshøringer og andre orienteringer, som jeres forening er berettiget til at blive hørt om.
I skal:
Vores rolle i forbindelse med jeres grundejerforening er ret begrænset.
Vi kan ikke hjælpe jer i forbindelse med eventuel uenighed i foreningen, og vi yder ikke juridisk rådgivning i forhold til indholdet i jeres vedtægter.
I er dog velkomne til at kontakte os, hvis I er i tvivl, om jeres vedtægter er i overensstemmelse med den eventuelle lokalplan for jeres område.
En grundejerforening er en juridisk person (det betyder, at grundejerforeningen eksempelvis kan indgå aftaler), der varetager grundejernes interesser i relation til eksempelvis vedligeholdelse af veje og fællesarealer.
Der findes ikke generelle retningslinjer eller lovgrundlag for, hvordan grundejerforeninger skal drives, men de skal overholde den almindelige foreningsret.
Det betyder bl.a., at der skal være et sæt vedtægter, og at der skal afholdes årlige generalforsamlinger.
Grundejerforeningen varetager grundejernes interesser i forhold til drift og vedligeholdelse af eventuelle fællesveje, fællesarealer og fællesanlæg og fastlægger kontingent til foreningen, og varetager i det hele taget de bestemmelser, der fremgår af vedtægterne.
Det vil typisk være beskrevet i lokalplanen. Typisk fastlægges følgende bestemmelse: Grundejerforeningen skal oprettes når Byrådet forlanger det, dog senest når 50 % af de udstykkede grunde er solgt.
Det vil afhænge af den konkrete sag. Spørgsmål kan sendes til Byggeri på mailadresse byggeri@syddjurs.dk
Det er i nogle lokalplaner nævnt, at kommunen kan kræve en grundejerforening stiftet, eksempelvis når 50% af grundene i en udstykning er solgt. Det forekommer sjældent i praksis, at Syddjurs Kommune kræver en grundejerforening stiftet på et tidligt tidspunkt.
Nye grundejere kan selv tage initiativ til at stifte en grundejerforening, når betingelserne for stiftelse er opfyldt i henhold til en lokalplan (eller servitut). Ejere af grunde i det område, som grundejerforeningen dækker, skal indkaldes til deltagelse i den stiftende generalforsamling.
En grundejerforening kan oprettes eller stiftes på to måder:
Enten ved en frivillig aftale mellem grundejerne, eller ved at grundejere i et område, gennem en lokalplan eller servitut, er pålagt pligt til at etablere en grundejerforening, og pligt til at være medlem af denne.
Oprettelse af en grundejerforening sker ved, at der indkaldes til en stiftende generalforsamling (se eventuelt forslag til indkaldelse længere oppe på siden). Alle grundejere i det område, som er omfattet af grundejerforeningen, skal indkaldes til stiftende generalforsamling. Her besluttes med almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte, de vedtægter der skal gælde for den pågældende forening.
Det anbefales, at vedtægterne forhåndsgodkendes hos Syddjurs Kommune inden den stiftende generalforsamling, især hvis vedtægterne fraviger standardvedtægten.
Når vedtægterne er godkendt af både generalforsamlingen og kommunen er denne gældende for grundejerforeningen. Hvis grundejerforeningen på et senere tidspunkt ønsker at ændre vedtægterne, kræver dette en ny godkendelse af Syddjurs Kommune.
Vedtægterne for en grundejerforening skal indeholde følgende:
1. Foreningens navn, hjemsted og foreningens formål
2. Hvem der kan/skal optages som medlemmer i foreningen
3. Hvordan medlemmerne hæfter
4. Hvordan kontingent fastsættes og hvornår betaling skal ske
5. Foreningens vedligeholdelsesforpligtelser
6. Generalforsamling og krav til indkaldelse og punkter, der skal behandles på generalforsamlingen
7. Antallet af bestyrelsesmedlemmer og beskrivelse af, hvad bestyrelsen kan tage sig af
8. Afstemningsregler herunder ved vedtægtsændringer.
Nej, der er ikke pligt til at anvende kommunens standard vedtægtsskabelon.
Grundejerforeningen er velkommen til at anvende andre vedtægter, når blot de overholder kravene til, hvad vedtægterne skal og bør indeholde.
Nej, kommunen yder ikke bistand eller rådgivning i forbindelse med stiftelse af en grundejerforening.
Hvis I ønsker bistand eller rådgivning skal I selv kontakte en rådgiver.
En grundejerforening må ikke have vedtægter, der indeholder bestemmelser, der er i strid med lovgivningen, og en grundejerforening må ikke drive erhverv.
Når grundejerforeningen er stiftet, skal den i alle henseender overholde lovgivningen.
Ja, vedtægterne skal godkendes af kommunen. Det er en god idé at sende vedtægterne til kommunens godkendelse, før der holdes stiftende generalforsamling.
Nej. Syddjurs Kommune skal kun indkaldes til den stiftende generalforsamling, hvis kommunen ejer grunde i det område, som grundejerforeningen dækker.
Nej, der er ikke krav om tinglysning af vedtægterne. Hvis vedtægterne tinglyses og efterfølgende ændres, skal man også tinglyse efterfølgende ændringer.
Hvis grundejerforeningen vælger at tinglyse vedtægterne, skal den selv afholde omkostningerne hertil samt til tinglysning af eventuelle senere ændringer af vedtægterne.
Ja. Syddjurs Kommune skal have besked, når grundejerforeningen er stiftet.
Der kan efter stiftelse af grundejerforeningen ske overdragelse af fællesarealer til grundejerforeningen, og der skal afholdes en afleveringsforretning.
Når fællesarealer skal overdrages til en grundejerforening, afholdes der en såkaldt afleveringsforretning, hvor repræsentanter for kommunen og grundejerforeningen deltager.
Der foretages gennemgang af de arealer, der overdrages til grundejerforeningen.
Fællesarealerne skal være etableret efter lokalplanens bestemmelser.
Ved vedtægtsændringer skal grundejerforeningen følge proceduren, der er beskrevet i de vedtægter, som grundejerforeningen allerede har.
De ændrede vedtægter skal sendes til Syddjurs Kommune til godkendelse.
Vi anbefaler at I søger godkendelse forud for vedtagelse af ændringer.
Nej, Syddjurs Kommune skal ikke have besked, når der vælges ny bestyrelse, ny formand eller ny revisor mv.
Nej. Referater af generalforsamlinger, bestyrelsesmøder mv. skal ikke sendes til Syddjurs Kommune.
Ved salg af en ejendom, hvor der er pligt til at være medlem af en grundejerforening, er det sælgers pligt at oplyse køber om dette. Sælger skal også udlevere dokumenter vedrørende grundejerforeningen i form af seneste referater af generalforsamlinger, regnskaber, vedtægter mv.
Manglende betaling af kontingent
Syddjurs Kommune kan ikke hjælpe, hvis et medlem ikke betaler kontingent. Det er grundejerforeningens eget ansvar at inddrive eventuelle restancer. Her kan I kan vælge at få hjælp fra et inkassofirma eller en advokat.
Uenigheder
Syddjurs Kommune kan ikke hjælpe med at løse eventuelle uenigheder mellem grundejerforeningen og et eller flere medlemmer.
Det samme er tilfældet, hvis der er uenigheder mellem medlemmer af grundejerforeningen. Grundejerforeningen skal selv løse uenighederne og eventuelt søge rådgivning hos eksempelvis advokat, hvis der er behov bistand til løsning af sådanne uenigheder.
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00