Ældreloven
Helhedspleje og rehabilitering i Syddjurs Kommune
Indhold
Er du fyldt 67 år og har brug for støtte til personlig pleje, praktisk hjælp og/eller genoptræning, som ikke er i forbindelse med sygehusindlæggelse, vil du fra 1. juli 2025 som udgangspunkt blive visiteret efter den nye ældrelov, der træder i kraft samme dag.
Syddjurs Kommune tilbyder helhedspleje til dig over 67 år, der har brug for støtte og hjælp i hverdagen. Hvis du er under 67 år og har et plejebehov, der kan sidestilles med en folkepensionist, kan kommunen ud fra en individuel vurdering vælge at yde hjælp efter Ældreloven. Med helhedsplejen samles din støtte i ét sammenhængende forløb, hvor vi ser på hele din situation – både praktiske opgaver, personlig pleje, træning samt de sundhedsfaglige indsatser (for eksempel hjælp til medicin eller sårpleje).
Når vi vurderer, hvor meget støtte du har brug for, ser vi både på dine egne ressourcer, og om der for eksempel er andre i hjemmet, som kan og har mulighed for at hjælpe dig. Herefter får du ud fra dine behov bevilget ét af de fem forløb.
Du bliver tilknyttet ét borgerteam, som du lærer at kende, og som du løbende kan aftale med, hvad du har brug for hjælp og støtte til. Du har selv indflydelse på, hvilken hjælp du modtager inden for rammen, og du er således selv med til at tilrettelægge din daglige hjælp. Borgerteamet vil også være i dialog med dig om tidspunktet for hjælpen og vil forsøge at imødekomme dine ønsker, så vidt det er muligt. Hjælpen gives således med udgangspunkt i din situation og selvbestemmelse. Hjælpen skal tilrettelægges fagligt forsvarligt for at sikre, at dine behov bliver mødt på en professionel og hensigtsmæssig måde. Al hjælp gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte.
Sundhed og Ældre Visitation
Mandag-Tirsdag
09.00-11.00
Onsdag
Lukket
Torsdag-Fredag
09.00 - 11.00
Telefon: 87 53 58 59
Visitationen er det sted, hvor du får vejledning og hjælp til at finde ud af, hvilken støtte du kan få. Når du henvender dig, vil en medarbejder tage kontakt til dig og lave en aftale. Under aftalen taler I sammen om din situation og dine ønsker. Vi ser på, hvad du selv kan klare, og hvor du har brug for støtte – altid med fokus på at hjælpe dig til at klare så meget som muligt selv.
Vores opgave er at skabe det gode forløb med dig som aktiv samarbejdspartner, så du trygt guides videre til den rette hjælp og støtte. Det afspejles i mødet mellem dig og vores medarbejdere, hvor der vil være fokus på at tilbyde den hjælp, som du har brug for inden for den givne ramme. Nogle gange består det i lidt støtte til at komme videre eller modtage et hjælpemiddel, mens der i andre tilfælde kan være behov for hjælp over hele døgnet.
Frit valg
Du vælger selv, om du vil have hjælpen fra kommunen eller fra den private leverandør, Svane Pleje. Den leverandør, du vælger, har ansvar for hele den samlede hjælp og støtte, du er bevilget.
Det er vigtigt for os, at du har medbestemmelse i din hverdag. Derfor anbefaler vi, at du – gerne sammen med en pårørende – taler med din leverandør om, hvad der er vigtigt for dig, så vi sammen kan tilrettelægge hjælpen bedst muligt. Gennem dialog og samarbejde vil vi afklare dine mål, som vi i fællesskab skal arbejde for at opnå.
Du kan læse mere om Syddjurs Kommunes og Svane Plejes helhedspleje på følgende hjemmeside:
Levering af helhedspleje
I Syddjurs Kommune tilbyder vi helhedspleje i fire sammenhængende- og rummelige forløb samt et mindre individuelt forløb til dig, der kun har et mindre behov for praktisk støtte og personlig pleje. Med et forløb er det muligt for din leverandør selv at administrere, tilrette og justere hjælpen sammen med dig i det daglige. Forløbene er sammensat, så du får en sammenhængende indsats, der kombinerer forskellige typer hjælp og pleje. Når du har fået bevilget et forløb, er det borgerteamet, der løbende tilrettelægger og justerer hjælpen sammen med dig. Se figur 1.
Hvis visitationen vurderer, at der er behov for yderligere afklaring, inden der bevilges et forløb efter ældreloven, samarbejder visitationen og en kommunal terapeut om at afklare, om borgeren tilhører målgruppen, og hvilket forløb borgeren skal have. Dette kaldes Instruktion og vejledning. Alle forløb kan gives med udviklende eller vedligeholdende sigte.
Brug af hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger
I vores samarbejde vil du opleve, at både hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger, som for eksempel skærmbesøg og medicinrobotter, indgår som en naturlig del af forløbet. Disse løsninger kan være med til at gøre hverdagen lettere og støtte dig i at klare dig selv så meget som muligt.
Civilsamfund
Syddjurs Kommune har et tæt samarbejde med civilsamfundet og de frivillige. I de næste år vil vi udvikle samarbejdet yderligere. I samarbejdet kan du opleve, at vil inddrage civilsamfundet og evt. forslå en besøgsven eller andet.
Figur 1: Typer af forløb i Syddjurs Kommune